Curriculum Vitae
Carina Vinke, alt-mezzo:
De alt-mezzo Carina Vinke heeft een internationale carrière opgebouwd. Vooral het repertoire voor alt van Gustav Mahler bracht haar in landen als Italië, Slovenië en Mexico. Onlangs zong ze Das Lied von der Erde in Zweden. Carina voerde met diverse orkesten de Symfoniën twee, drie en acht van Mahler uit en daarnaast ook Das Lied von der Erde, de Rückert lieder en liederen uit Des Knaben Wunderhorn o.l.v. de dirigenten Zhang, Ashkenazy, Karlsen, Van Hessen, Hempel en Spanjaard.
Een grote verscheidenheid aan hedendaags repertoire zong Carina met het New European Ensemble o.l.v. Christian Karlsen tussen 2007 en 2014. Haar uitvoering van Arnold Schönberg’s Pierrot Lunaire en Miss Donnithorne’s Maggot van Peter Maxwell Davies werden geprezen als interpretaties van wereldklasse.
Carina Vinke is een veelgevraagd oratoriumsoliste maar zingt ook veelvuldig operarepertoire o.a. bij de Nationale Opera.
Als kamermusicus werkt ze al 20 jaar samen met pianiste Rixt van der Kooij met wie ze ook masterclasses geeft in liedrepertoire aan professionele zangers en pianisten. Rixt van der Kooij schreef veelvuldig liederen voor haar stem in het Frans, Duits, Nederlands en Fries. Daarnaast werkt ze met de Zweedse gitarist en Grammy winnaar Jacob Kellermann.
Sinds september 2021 is Carina Vinke als hoofdvakdocent solo zang verbonden aan de School voor Jong Talent aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Daarnaast was ze docente bij Zing je sterk. Via deze organisatie werkte zij met groepen mensen die langdurige klachten bleven houden nadat ze Corona hadden gehad. Ook dirigeert zij twee koren: het Emmens Mannenkoor en de Koninklijke zangvereniging Pur Sang.
In 2020 won zij de cultuurprijs Emmen en recentelijk startte zij als artistiek leider van Calma Producties.
Laetitia Sprij, mezzo-sopraan:
Laetitia Sprij (1999) zit in het derde jaar van de Bachelor klassieke solo zang aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en krijgt les van de tenor Amand Hekkers. Tevens studeert zij geschiedenis aan de Universiteit Leiden.
Naast haar studies zingt ze veel in concerten en producties. Zo zong Laetitia in maart 2023 een Liedrecital rondom de driehoeksverhouding Robert Schumann, Clara Schumann-Wieck en Johannes Brahms, in samenwerking met de pianiste Rixt van der Kooij. Bovendien trad ze op als soliste met diverse koren.
In april 2023 zong ze stukken uit Mozarts Idomeneo met het Amsterdams Opera Koor, onder leiding van Ago Verdonschot. In juni 2023 soleerde ze bij het Haarlems Gemengd Koor en in december 2022 trad ze ook op als soliste bij de kerstconcerten van het koor Voces del Mundo in Den Haag.
In een geregisseerde operaproductie zong ze haar eerste rol als de leerlinge van Salieri in een bewerkte versie van de opera Mozart & Salieri van Rimsky-Korsakov (2020) samen met de bariton Sinan Vural en de tenor Erik Slik.
Daarna vertolkte Laetitia voor het 130 jarig jubileum van de Haagse Kunstkring begin oktober 2021 de rol van koningin in de kinderopera Het Zwanenkind, gecomponeerd door Rixt van der Kooij en geregisseerd door Erik Slik. Deze ging in Juli 2022 vanwege succes in reprise.
In oktober 2022 trad ze op in Villa Ockenburgh in Den Haag met een eigen programma van opera aria’s, geënsceneerd door Alessandra Maragon.
In januari 2023 werkte ze met regisseur Michael Chance aan een productie van Peri’s Euridice. Hierbij zong zij de rol van Proserpina en deelde ze de rol van Arcetro.
Op 1 oktober 2023 bracht Laetitia samen met het Bestiaire Ensemble onder leiding van dirigent Rodrigo Lluch ‘Le Bestiaire’ van Poulenc op teksten van Guillaume Apollinaire en werk van zeven contemporaine componisten op hetzelfde thema ten gehore.
Laetitia deed mee aan Jong Vocaal masterclasses voor liedrepertoire in Den Haag bij Carina Vinke, Erik Slik, Ekaterina Levental en Noa Frenkel.
David Visser, bariton
De bariton David Visser studeerde in 2017 af aan de Dutch National Opera Academy in Amsterdam. Hij volgde lessen bij Sasja Hunnego bij wie hij ook aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag studeerde. Zijn bachelorsdiploma haalde hij aan het Rotterdams Conservatorium Codarts waar hij lessen kreeg van Carolyn Watkinson. Hij werd jarenlang gecoacht door Meinard Kraak en volgde lessen bij Marcel Boone.
David is een veelgevraagd oratoriumsolist en zong onder meer de Matthäus Passion, Johannes Passion en het Weihnachts Oratorium van Bach, Händels Messiah, Die Schöpfung van Haydn, het Requiem van Mozart, Rossini’s Petite Messe Solennelle en Ein deutsches Requiem van Brahms.
Als operazanger zingt David regelmatig bij Opera Spanga in Friesland. Afgelopen zomer vertolkte hij daar de titelrol in Tchaikovsky’s Jevgeni Onegin. Eerder zong hij de rollen van Escamillo in Carmen van Bizet en Silvio in Pagliacci van Leoncavallo. Tijdens zijn studie aan de Dutch National Opera Academy zong David onder andere de rollen van Peter in Hänsel und Gretel van Humperdinck, Marcello in La Bohème van Puccini en de titelrol in de opera Don Giovanni van Mozart.
David is als zangdocent en docent vakdidactiek verbonden aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen.
Anitra Jellema, sopraan:
Anitra Jellema studeerde solozang aan het Rotterdams Conservatorium en aan het Sweelinck Conservatorium, waar zij tevens de Operaklas volgde. Ze studeerde o.a. bij Barbara Pearson, werkte met Peter Nilsson, ontving coaching van Ira Siff, Marion van den Akker en momenteel van Marjan Kuiper.
Aanvankelijk richtte Anitra zich overwegend op de twintigste-eeuwse muziek: ze vertolkte werken van Fredric Rzewski, Maarten Altena en Boudewijn Tarenskeen en soleerde bij het Koor Nieuwe Muziek in werken van Alfred Schnittke, Louis Andriessen en Kurt Weill.
De aandacht ging daarna naar opera. Na verschillende rollen in Duitsland en Nederland was zij twee seizoenen verbonden aan het theater Biel-Solothurn in Zwitserland, waar ze achtereenvolgens de hoofdrollen van Giulietta in Offenbachs Les contes d’Hoffmann, Verdi’s Giovanna d’Arco en Kálmáns Die Csárdásfürstin vertolkte. Anitra soleerde verschillende keren in de Zaterdag Matinee in het Concertgebouw, o.a. in Zemlinsky’s Der Zwerg met het Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Edo de Waart, en als Blumenmädchen in Wagners Parsifal o.l.v. Ingo Metzmacher. Daarna was zij in deze serie te horen als Dama di Lady Macbeth in de Nederlandse première van de eerste versie van Verdi’s Macbeth, onder leiding van Giuliano Carella.
Met het Radio Kamer Orkest zong Anitra de tweede sopraansolo in Der Rose Pilgerfahrt en in het Requiem für Mignon van Schumann, o.l.v. Jaap van Zweden.
Ook zong ze een van de solopartijen in het Stabat Mater van Abos i.s.m. de Radio Kamer Filharmonie o.l.v. Frans Brüggen.
Andere voorbeelden van vertolkt oratoriumrepertoire zijn Bach’s Hohe Messe, het Magnificat, de Petite Messe Solenelle van Rossini, het Stabat Mater van Szymanowski en van Pergolesi, en het Requiem van Mozart en van Brahms.
Tijdens de Vrijdag van Vredenburg zong Anitra met hen onder meer de sopraansoli in de gospelliederen uit A child of our time van Michael Tippett, Vlci Stopu van Leos Janacek, In the beginning van Aaron Copland, Ständchen van Schubert en het prachtige Ich bin der Welt abhanden gekommen van Mahler in de serie The Livingroom.
Anitra heeft een baan als sopraan bij het Groot Omroepkoor.
Rixt van der Kooij, piano:
Rixt van der Kooij (1968) is werkzaam als uitvoerend pianist en als docent aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Ze studeerde piano aan hetzelfde instituut bij Else Krijgsman. Aan het Rotterdams Conservatorium behaalde ze onder leiding van Mila Baslawskaja de Aantekening ‘Begeleiden’ en de Aantekening ‘Kamermuziek’. Masterclasses volgde ze bij o.a. Detlef Kraus, Christian Zacharias, Konrad Richter, Roger Vignoles, Graham Johnson en Rudolf Jansen.
Als pianist specialiseerde zij zich in liedbegeleiding, vooral in het Duitstalige en het Franstalige romantische repertoire. Het bespelen van historische vleugels resulteerde in 2018 in de Master Klassiek piano met het onderzoeksonderwerp Schubert songs performed on a historical instrument and on a modern piano – a search for expression.
Rixt van der Kooij treedt steeds vaker als componist naar buiten. Via de stichting ‘Made in Leiden’ kreeg ze diverse opdrachten, zoals liederen voor de CD The Japanese Garden en een schoolvoorstelling met 40 opvoeringen in de Leidse Hortus Botanicus.
Zij componeerde onder meer de cycli Chansons de Bilitis en Wesendonck-Lieder voor het Bilitis Ensemble, een kort stuk Ostinato voor het ROSA Ensemble, en de cyclus Scheiding (zang, viool en piano) op tekst van Anna Achmatova voor mezzosopraan Ekaterina Levental.
Haar Friese origine komt tot uiting in de ruim 40 liederen op teksten van Friese dichters die zij in de afgelopen 30 jaar componeerde.